Breicursussen

Voor beginners én gevorderden

Breien met de breimachine

STRIKKS biedt professionele breimachinelessen voor beginners, maar ook voor de (iets) gevorderden. Je bent van harte welkom in onze studio in Maastricht.

Tijdens de beginnerscursus leer je in 3 dagen de breimachine te bedienen, met verschillende breitechnieken en steken. We bieden je aantrekkelijke voorbeelden uit de praktijk, en de mogelijkheid om de studio van STRIKKS te ontdekken, met boeken en tijdschriften ter inspiratie. Na de beginnerscursus kun je 1-daagse workshops volgen om je te verdiepen in een bepaalde techniek.

Ons cursus-aanbod

Je wil graag breien, maar je hebt geen idee hoe zo’n machine werkt? Onze breicursus is een compacte beginnerscursus om te leren breien op de breimachine. Gedurende 3 dagen leer je de breimachine bedienen en ga je naar huis met alle benodigde handvaten voor het breien van een kledingstuk.

Op dag 1 leer je de opzet, het kiezen van de juiste steekgrootte en diverse decoratieve technieken. Op dag 2 leer je hoe je moet meerderen en minderen en leer je hoe je een v-hals, een ronde hals en diverse noordsteken moet maken. Op de derde en laatste dag komen het breien van een proeflap, het uitrekenen van een model en een eenvoudig kledingstuk breien aan bod.

Alle belangrijke basistechnieken komen voorbij, maar we leren je ook hoe je bestaande breipatronen voor handbreien kunt omzetten naar de breimachine zodat je daarna direct thuis aan de slag kunt.

STRIKKS cursus breimachine breien vervolg

 

Heb jij een Passap breimachine? Great!
Gedurende 2 of 3 dagen leren wij je de Passap bedienen én leer je de meer gevorderde technieken die uniek zijn voor deze machine. In 3 dagen komt de absolute basis voorbij, maar ook technieken die je niet in de handleiding vindt. We richten we ons op naaldgidsen, knoppencombinaties en allerlei soorten breisteken.

Belangrijk: Cursisten nemen bij deze cursus hun eigen machine mee. We gaan uit van een dubbelbeds Passap (type Duomatic of 6000).

 

Je kunt prachtige dessins en patronen breien met behulp van patroonkammen en ponskaarten. Er zijn kant-en-klare patronen die je op allerlei manieren kunt aanpassen en manipuleren.
Tijdens deze vervolgcursus ga je allereerst werken met bestaande ponskaarten en je experimenteert met allerlei soorten garens. Vervolgens leer je hoe je met de standaard dessins kunt variëren; we gebruiken daarvoor verschillende methodes! Zo kom je tot originele en eigen ontwerpen voor je nieuwe trui of kussen!

STRIKKS breicursus Jacquard Noorse patronen

Deze vervolgcursus is er speciaal voor het breien van kledingstukken te perfectioneren! Boorden, randen en afwerkingen. zijn details die jouw breiwerk net dat beetje extra geven, waarmee jouw trui zich onderscheidt van de rest. Hoe maak je zo’n italiaanse bies? Een omgerold boordje? Knoopsgaten? Piqué-boordje? Je leert het allemaal in 1 dag.

STRIKKS_breicursus_boorden

Het 2e naaldenbed zit niet voor niets op je breimachine. Je kunt er professionele boorden mee breien, zoals 1-recht-1-averecht, en 2-recht-2-averecht. Maar er zijn nog meer mogelijkheden: breisteken zoals de patentsteek en je kunt er bijvoorbeeld mee rondbreien. Al deze technieken (en andere) komen tijdens deze vervolgcursus aan bod.
Je leert in 1 dag hoe je het dubbelbed kunt toepassen voor verschillende doeleindes.

STRIKKS_studio

Met wat extra handwerk kun je unieke resultaten bereiken op je breimachine. Deze vervolgcursus is gewijd aan allerlei verschillende technieken van het handmatig manipuleren van je breiwerk op de machine. Breitechnieken die zeker behandeld zullen worden zijn: kabels, ajour, steken terughangen, losse draden toevoegen en verlengde steken. Maar is altijd tijd voor extra vragen of verzoekjes!

Vind jij sokken ook zo’n vreselijk tof accessoire, maar heb je nog niet alle skills om ze zelf te breien en ze dus helemaal op jouw stijl aan te laten sluiten? Wij gaan je in deze vervolgcursus leren hoe je tot al deze verschillende soorten sokken kunt komen! In je eigen maat en in die van de rest van je familie.

Sokken breien

 

Welke cursus past het beste bij jou?

Pakketten & Prijzen

Binnen een kort tijdsbestek kun je veel nieuws, snel leren. Bij de vervolgcursus is het mogelijk om 1 cursusdag te boeken, maar ook 2 dagen achter elkaar. Stel samen zelf jouw ideale vervolg samen. Deze dagen hoeven niet aansluitend te zijn, dat is volledig aan jou om te bepalen.

  • Beginnerscursus
  • 379

    3 dagen
  • De absolute basis!
  • Geen voorkennis vereist
  • Lunch inbegrepen
  • Materialen inbegrepen
  • Op Brother óf Passap breimachines
  • Vervolgcursus
  • 139

    1 dag
  • Stel jouw vervolg samen!
  • Enige kennis vereist
  • Lunch inbegrepen
  • Materialen inbegrepen
  • Op onze Brother machines
Meer weten?

De cursussen worden gegeven door Maartje Boer, bevoegd docent. Zij heeft een grote fascinatie voor machinaal breien en heeft inmiddels ruim 10 jaar ervaring met lesgeven. Maartje geeft diverse ontwerp- en technieklessen op het gebied van breien aan de kunstacademies in Maastricht en Arnhem.

De cursus begint om 10:00u en eindigt om 16:00 uur. Maar je mag eventueel een uur langer doorwerken.

Met aantrekkelijke voorbeelden uit de praktijk

Je werkt in kleine groepjes aan onze breimachines

Met boeken en magazines over breitechnieken en ontwerp ter inspiratie

De mogelijkheid om de designstudio van STRIKKS te bezoeken

Mogelijkheid tot het stellen van vragen over de aanschaf en onderhoud van een eigen machine

Kort voor aanvang van de cursus ontvang je van ons nog een e-mail met enkele praktische tips zoals een routebeschrijving, eventuele plaatsen voor overnachtingen en wat handig is om mee te nemen. Heb je speciale wensen? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen!

verschillende cursussen
cursisten
jaar ervaring
doel

Ik heb heel veel geleerd en je hebt me vertrouwen en inspiratie gegeven om hard aan de slag te gaan. Je uitleg was heel duidelijk. Ik vond het fijn dat je mezelf dingen liet oplossen! Ik ben al bijna klaar met een truitje voor mijn zoontje. Ik kom zeker nog een keer langs voor een cursus voor gevorderden.

Karlijn - Tilburg

Super leuke cursus! Heel veel geleerd in een korte tijd. Goede duidelijke uitleg. Wat ik vooral leuk vond was dat het geen verschil maakte of je nu wel of geen ervaring hebt met breien op een breimachine. Voor iedereen was er genoeg te leren. Nooit geweten dat breien met een breimachine zo leuk zou zijn. Ga zeker nog een vervolgcursus doen.

Petra - Grevenbicht

Deze breicursus is echt het leukste verjaardagskado dat ik ooit heb gekregen!

Marleen - Monnickendam

De cursusleidster is heel deskundig. Met veel geduld heeft ze in kleine stapjes mij in die drie dagen diverse basistechnieken geleerd. Het leuke was dat we op de derde dag al echt een hele bolero konden breien op de machine. Ook de catering was perfect! Eigenlijk alles, de communicatie vooraf en ook de nazorg. Ik ga straks alle andere vervolgcursussen doen en kan niet wachten tot ik mijn basistechnieken voldoende geoefend heb om dan de vervolgstappen te kunnen zetten. Ik heb zulke mooie voorbeelden gezien van wat allemaal nog kan!

Joke - Enschede

Ik heb zo ontzettend veel geleerd van je rustige, duidelijke uitleg en leuke setting.

Marleen - 's Gravendeel

Toen ik beslist had om te leren breien met een breimachine, wist ik dat ik meteen ook de workshop Jacquard wou volgen. Kleur en patronen in mijn breiwerk kunnen steken, het is zo leuk. Eén van de proeflappen uit de workshop is ondertussen een kussen geworden dat me enkel inspireert om meer te breien. Wat voor me ook fijn was, is hoewel ik in het Gentse woon, kon ik perfect met de trein over en weer naar Maastricht. Zo kon ik zonder verkeersstress de workshop volgen!

Katlijn - Gent

Een hele fijne cursus. Een hele lieve leerkracht en een aangenaam groepje van cursisten. Het was super leerzaam en aangenaam. Dank je wel Maartje!!

Els - Oud-Turnhout

Ben jij ook enthousiast geworden?

Nu inschrijven