FAQ

Heb je een vraag? Vind op deze pagina het antwoord tussen deze veel gestelde vragen (FAQ) of neem contact met ons op via het contactformulier voor een snelle afhandeling!

Welke betaalmethodes accepteren jullie? 

Wij accepteren iDEAL-betalingen voor Nederlandse klanten.  Bancontact/Mister Cash, KBC/CBC Payment Button, Belfius Direct Net en ING Home’Pay voor Belgische klanten en SoFort Banking voor Duitse klanten. Maar je kunt ook wereldwijd betalen met je creditcard (Mastercard, Maestro, Visa, V-pay). 

Wanneer het niet lukt om je betaling af te ronden, mag je ons altijd een mailtje sturen en dan helpen we je graag op een andere manier verder! 

Ik heb mij ingeschreven voor een breicursus, maar ik wil toch graag annuleren…

Op het moment dat wij jouw bestelling en betaling verwerkt hebben, is je plek gegarandeerd. Echter heb je altijd de mogelijkheid om te annuleren of te wijzigen. Wanneer je recht hebt op een (gedeeltelijke) terugbetaling dan draagt STRIKKS er zorg voor dat het cursusbedrag binnen 14 dagen wordt terugbetaald.
Dit zijn, in het kort, de voorwaarden die wij hanteren bij het boeken van cursussen en zoals je die hebt geaccepteerd bij het boeken van de cursus:

  • Tot 30 dagen voor aanvang van de cursus is het mogelijk om kosteloos en zonder opgaaf van reden te annuleren.
  • Bij annuleren tot 10 dagen voor aanvang van de cursus ontvang je de helft van het cursusgeld retour.
  • Bij minder dan 10 dagen voor aanvang van de cursus is annuleren (en dus een terugbetaling) niet mogelijk. Ook niet bij overmacht. Je behoudt wel het recht om op het moment van annulering, direct en met volledige verstrekking van alle gegevens een andere cursist voor te dragen. Jouw plek is dan direct gereserveerd voor de door jou aangedragen persoon. Wanneer je dit niet doet, is je plek voor de eerstvolgende op de wachtlijst.

Lees hier onze volledige verkoopvoorwaarden nogmaals door.

Bij nader inzien zou ik toch liever voor een andere datum voor mijn breicursus kiezen. Kan dit nog? 

Zo lang er plek is op andere data en het nog meer dan 30 dagen duurt tot aanvang van de cursus, vinden wij dat geen enkel probleem! Zou je een mailtje willen sturen en daarin je ordernummer vermelden? Vermeld uiteraard ook naar welke andere data je voorkeur uitgaat. Binnen twee werkdagen zullen we je verzoek verwerken.
Let op: voor het wijzigen van data gelden dezelfde termijnen en voorwaarden als voor het annuleren van cursusdata! Dat houdt in dat je tot 30 dagen voor aanvang mag wijzigen, maar daarna is dit niet meer mogelijk.

Lees hier onze volledige verkoopvoorwaarden nogmaals door.

Ik kan nog helemaal niet breien… Kan ik me dan wel inschrijven voor jullie breicursus?

Onze beginnerscursus is geschikt voor iedereen die beter wil leren breien. Je leert hoe je de machine bedient, de beginsels van de breitechniek en je gaat naar huis met alle handvaten voor het zelf kunnen breien van een kledingstuk. Het maakt niet uit of je zelf een machine hebt en ‘m zelfs al een beetje kunt bedienen of dat je gewoon heel graag wil beginnen met leren breien op de breimachine.
Onze techniekcursus is een vervolgcursus die op de beginnerscursus aansluit. Deze cursus is geschikt voor iedereen die de machine al kan bedienen, maar zich graag wil verdiepen in specialistische technieken als boorden, dubbelbeds breien of noorse patronen.

Wat is nu precies het verschil tussen de Beginnerscursus en de Breiproeverij?

Weet je eigenlijk nog helemaal niet zeker of je de breimachine leuk zult vinden, maar ben je wel, net als ons, een knitlover? Misschien is dan de Breiproeverij wel iets voor jou om te volgen. Gedurende 1 dag maak je kennis met de breimachine. Dat houdt in dat veel verschillende technieken, waaronder de opzet, aan bod komen. De Breiproeverij leert je niet om een kledingstuk te breien en gaat ook niet heel diep op bepaalde technieken in (daar is de breicursus voor beginners voor geschikt). Je gaat onder begeleiding dingen uitproberen en je bent in de gelegenheid om al je vragen te stellen over de aanschaf van een eigen breimachine. 

Waarom zou ik een cursus volgen? Ik kan het toch gewoon uit de handleiding leren?

Onze breilessen voorkomen een hoop beginnersfrustraties en geven je in één keer veel meer zelfvertrouwen op de breimachine. Je moet tijdens het breien op zoveel verschillende dingen letten… Het liefst had je twee paar handen en ogen! Wij vinden dat je het breien op een machine niet kunt leren uit een handleiding, en daarom helpen onze breicursussen je een heel eind op weg. Je leert bij ons de basis, en daarna kun je heel veel zelf uitzoeken. De handleiding dient als naslagwerk, je kon er iets in opzoeken als je het niet meer precies weet. Maar de handleiding vertelt je helaas niet wat er allemaal fout kan gaan en hoe je dit moet oplossen. En dat leer je in onze beginnerscursus!

Ik heb een Passap, kan ik dan toch met de beginnerscursus op de Brother meedoen?

Er zijn verschillen tussen de 2 machines. De verschillen zitten in de manier van een opzet maken, hoe de knoppen ingesteld worden, en hoe je een kledingstuk breit. Ook kan de ene machine sommige breitechnieken net wat beter breien dan de andere machine. Maar het gebreide resultaat wat uit de machines komt is technisch hetzelfde.

De beginnerscursus op de Brother machine is gericht op de basis en het breien van een kledingstuk.
De cursus op de Passap gaat vooral over het bedienen van de machine en al haar knoppen en mogelijkheden.

Als je de basis van het breien op de machine hebt begrepen, en je hebt niet al te veel moeite met het lezen van een handleiding, dan kun je beginnen op een Brother en daarna verder op je Passap.

Online inschrijven lukt niet… Wat nu?

Dat is natuurlijk heel vervelend, maar geen nood. Je mag altijd een e-mail sturen naar info@strikks.nl of het contactformulier invullen. Dan kijken we samen hoe we je toch kunnen inschrijven voor de cursus van jouw keuze.

Waar moet ik op letten tijdens het kopen van een tweedehands breimachine?
Vraag jezelf in de eerste plaats altijd af of de machine netjes gebruikt is. Voor de rest kun je bij Brother breimachines de volgende punten doorlopen:
Kijk goed of de naalden allemaal recht zijn, geen scheve of gebogen of afgebroken naalden, en geen scheve naaldvoeten. Ook het hekwerk voor de naalden moet netjes recht zijn. Het naaldenbed (de metalen plaat waar de naalden in liggen en doorheen schuiven) mag niet beschadigd zijn.
 
Over de naalden ligt een zogenaamde naaldhouder, dat is een lange strip over de lengte van het naaldenbed en deze duwt de naalden naar beneden. Deze werkt alleen als het schuim van de naaldhouder nog voldoende vering heeft. Probeer niet te breien met een machine waarvan de naaldhouder niet in orde is! In de meeste gevallen moet je een nieuwe naaldstrip kopen.
 
Controleer de patroontoetsen op de breislede: druk ze één voor één in, ze moet ingedrukt blijven en pas terugschieten wanneer je de volgende knop indrukt. Schieten ze niet terug, maar blijven ze “plakken” of schuiven ze maar heel langzaam terug: dan kun je dit verhelpen door met een föhn het metaal achter de knoppen te verwarmen. Daardoor wordt de verouderde olie weer wat vloeibaarder. Blijf de knoppen indrukken en laat ze steeds weer terugschieten totdat ze weer goed functioneren. Dit is overigens een tijdelijke oplossing, maar het werkt prima. 
 
Kijk of de steekgrootte-knop goed kan draaien van 0 tot 10. 
Haal de breislede van het naaldenbed af en controleer de borstels: zitten ze vol met draadjes, dan kun je die verwijderen. 
 
Controleer de KC-knop en draai deze van N naar KC naar SM naar CR. Als deze ergens vastloopt, dan moet de breislede gesmeerd worden.
 
And last but not least: bekijk de handleiding en open de eerste pagina. Hierop staan alle onderdelen vermeld. Check nu of alles compleet is and you’re ready to go. Oké, to knit.
 
Verkopen jullie ook breimachines?

We zijn geen dealer van breimachines, maar stuur gerust een mailtje naar Maartje, soms hebben we wel eens gereviseerde breimachines en onderdelen te koop. 
Of volg de breicursus De Breiproeverij. Tijdens deze dag vertellen we je meer over de aanschaf van een eigen breimachine. 

Kan ik bij jullie terecht voor breimachinereparaties?

Nee, wij repareren geen breimachines. Wel vertellen we jou tijdens onze breicursussen alles over het onderhoud van je breimachine en kleine reparaties die je gemakkelijk zelf kunt uitvoeren.

Waar worden jullie producten gemaakt? 

STRIKKS maakt altijd de eerste samples en wij zijn ook zelf verantwoordelijk voor de kwaliteitscontrole. Eerlijk gezegd behoren wij tot die groep mensen die niet kunnen slapen wanneer dat niet zo zou zijn. Na de eerste samples, worden de items of wel in onze eigen studio geproduceerd of worden ze industrieel vervaardigd binnen Europa. Bij onze gepersonaliseerde items mag je er altijd van uitgaan dat deze in eigen beheer geproduceerd worden. We proberen onze klanten zo veel en precies mogelijk te informeren over plaats van herkomst, materialen etc.
Hier kun je nog meer lezen over onze visie en werkwijze.

Hoe lang duurt het voordat ik mijn gepersonaliseerde item kan dragen? 

Het duurt op dit moment ongeveer 4 tot 6 weken voordat we je kledingstuk helemaal gebreid en verstuurd hebben. De duur van verzending is hierbij niet opgeteld.
Eventueel maatwerk kan ervoor zorgen dat het iets langer duurt, maar dit hebben we dan van tevoren met je afgesproken. We zullen je altijd op de hoogte houden van eventuele wijzingen. Wanneer je in de tussentijd benieuwd bent, hou dan onze social media in de gaten of stuur ons gewoon een berichtje. 

Kan ik de producten bekijken voordat ik ze koop? 

Ja, dat kan, maar we hebben geen eigen fysieke winkel waar je naar toe kan gaan. We willen je vragen om onze agenda in de gaten te houden zodat je ons, onze producten & projecten kunt ontmoeten en bekijken.
Helaas openen we onze studio niet voor klanten die willen komen shoppen. Met de simpele reden dat het een designstudio is en geen winkel en/of magazijn. Heb je echter een specifieke vraag, aarzel dan vooral niet om contact met ons op te nemen en we kijken wat we voor je kunnen doen!

Hoe was ik mijn nieuw gekochte item? 

We kunnen het niet vaak genoeg zeggen, maar ga met je gebreide items anders om dan met bijvoorbeeld gewoven producten. Gebreide producten hebben eigen, andere eigenschappen dan andere technieken. Breisels zijn rekbaar bijvoorbeeld. Dat maakt ze uniek, maar het kan ze ook kwetsbaar maken als je er geen zorg voor draagt. Dus houdt dat, naast het materiaal van je item, in je achterhoofd wanneer je ze wast of opbergt.

Tip 1: Hang natte items nooit op! Laat ze altijd liggend drogen. Doe dat ook wanneer je ze opbergt. Zo zorg je ervoor dat de rek nooit te snel uit een item verdwijnt.
Tip 3: Accepteer dat je wasmachine in de meeste gevallen beter is in wassen dan dat jij bent. Dus leer je machine kennen en gebruik het wolwasprogramma of het fijnwasprogramma voor de meeste van onze producten. Een voorbeeld: De machine warmt het water langzaam op tot de gewenste temperatuur. Vooral voor wol is dat van levensbelang. Wanneer jij ‘m in 1 keer in het warme water onderdompelt, is er een erg grote kans op krimp.
Tip 3: Denk aan het milieu en aan je kleding en was niet te vaak en te warm. Maak er bijvoorbeeld gebruik van dat wol een zelfreinigend vermogen heeft.

Hoe retourneer ik items? 
  1. Neem alsjeblieft eerst contact met ons op als je items wil retourneren. Stuur een e-mail naar info@strikks.nl en vermeld je ordernummer.
  2. Als je je items terugstuurt, voeg dan je contactgegevens en je ordernummer toe. We willen je erop wijzen dat het altijd verstandig is om het verzendbewijs te bewaren. Zonder bewijs ben je namelijk niet in staat om aan te tonen dat je het daadwerkelijk naar ons opgestuurd hebt. Wanneer mogelijk stuur je ons ook het track & trace nummer van het pakket.  Bewaar het track & trace nummer en het verzendbewijs totdat wij je informeren dat we je pakket ontvangen hebben.
  3. Wanneer je vanuit het buitenland retourneert, zet dan altijd zo duidelijk mogelijk ‘Returned Goods’ op het pakket. Let op: STRIKKS is niet aansprakelijk voor eventuele douanekosten.

Alle geretourneerde producten moeten onbeschadigd en ongebruikt bij ons aankomen en alle labels moeten intact zijn. We nemen geen producten retour die zijn gedragen, gebruikt of beschadigd en/of incompleet zijn. Ook producten zonder de originele labels worden niet teruggenomen.

Items kunnen binnen 14 dagen na aflevering geannuleerd worden. Na annulering heb je nog eens 14 dagen om het product terug te sturen. Kosten van de retourzending zijn voor de koper. Na ontvangst van de items zal STRIKKS binnen 14 dagen het aankoopbedrag retourneren. Alle voorwaarden en bepalingen zijn hier na te lezen.

Kan ik items ook omruilen? 
  1. Ja, dat is mogelijk. Laat ons weten welke items je graag zou willen omruilen door een e-mail te sturen naar info@strikks.nl. Vermeld daarbij altijd je ordernummer.
  2. Je zult een nieuwe order moeten plaatsen voor het artikel dat je er graag voor in de plaats wil hebben. We sturen het zo snel mogelijk naar je toe.
  3. Retourneer de items en bewaar het verzendbewijs. Je krijgt bericht als we je items ontvangen hebben.
  4. De kosten van retour zijn voor jou.
Kan ik mijn bestelling annuleren? 

Ja, dat kan. Je hebt het recht om kosteloos, zonder opgaaf van reden, je bestelling te annuleren. Zou je een mailtje willen sturen met je ordernummer en welke artikelen uit die order je zou willen annuleren. Binnen twee werkdagen verwerken wij deze wijziging.

Ik een item gepersonaliseerd, maar ik ben toch niet helemaal overtuigd…

Hou er rekening mee dat je geen herroepingsrecht hebt op gepersonaliseerde artikelen, aangezien deze exclusief voor jou gemaakt worden. Daarom kan je kledingstuk niet geretourneerd worden, tenzij er sprake is van een productiefout. Maar omdat we ons nu nog in een fase bevinden waarin wij ook nog dingen uitproberen, willen we je wel tegemoet komen. Doe dit wel binnen 14 dagen en neem eerst contact met ons op. Samen zoeken we dan naar een oplossing. 

Help! Ik heb niet de juiste artikelen ontvangen… 

Oh nee! Dat spijt ons enorm! Wil je alsjeblieft zo snel mogelijk contact met ons opnemen, ons uitleggen wat er mis is gegaan en daarbij je ordernummer vermelden? We zullen binnen twee werkdagen contact met je opnemen met een voorstel of oplossing.
Let op: Wacht alsjeblieft onze reactie af en stuur niet zomaar producten naar ons retour zonder ons daarvan op de hoogte gebracht te hebben.

Mijn bestelde producten zijn beschadigd tijdens het transport…

Wanneer je bestelling niet aankomt of je bestelling komt beschadigd aan, meldt dit dan altijd aan ons. Samen met jou vinden we dan een oplossing voor dit probleem.
Neem altijd eerst contact met ons op door een e-mail te sturen naar info@strikks.nl of vul het formulier in en vermeld alsjeblieft je ordernummer. We nemen binnen twee werkdagen contact met je op.

Ik heb een klacht over een product. Wat kunnen jullie voor me doen? 

We vinden het erg vervelend dat een van onze producten niet voldoet aan jouw verwachtingen. Hoewel we er de grootste mogelijk voor dragen, kunnen productiefouten etc. altijd voorkomen. Fouten maken is immers heel menselijk. Maar we willen dit wel heel graag oplossen. We raden je aan om klachten eerst kenbaar te maken door te mailen naar info@strikks.nl.
In sommige gevallen, willen wij het product eerst willen zien om zo tot een juiste beslissing te kunnen komen. Zo leren wij immers ook waar het is mis gegaan en kunnen wij dit meenemen bij toekomstige producten. Dus foto’s etc. zijn absoluut een meerwaarde wanneer je voor het eerst met ons hierover contact opneemt.

Vanaf 15 februari 2016 is het voor consumenten in de EU ook mogelijk om klachten aan te melden via het ODR platform van de Europese Commissie. Dit ODR platform is te vinden op http://ec.europa.eu/odr. Wanneer je klacht nog niet elders in behandeling is dan staat het je vrij om je klacht te deponeren via het platform van de Europese Unie.

 

Hebben we je vraag nog niet beantwoord? 

Vul dan dit formulier in en we reageren binnen twee werkdagen!