FabricAge

One community, one concept, one label. Maastricht made.

Naar aanleiding van het succesvolle project LET’S (AD)DRESS THE PEOPLE (2016) werken FASHIONCLASH en stichting Tout Maastricht samen om dit eenmalig, sociaal maatschappelijke project uit te laten groeien tot een multidisciplinair, social design textielproduct en -label genaamd FabricAge.

De eerste creatie: ‘Maastricht in Wijken’

Om het fundament te leggen voor het toekomstige maakproces, de benodigde “create-community” en de organisatiestructuur, bewerkstelligden FASHIONCLASH en Tout Maastricht sinds medio 2016 een uitzonderlijk en grootschalig (senioren-) participatieproces. Van 1 juni t/m 15 juli 2017 vonden in Centre Céramique en diverse buurthuizen in Maastricht meer dan 75 handwerk- & textielworkshops plaats voor de realisatie van de eerste FabricAge creatie. Ontworpen door vijf lokale ontwerpers, begeleid door zes ervaren ambacht-experts, gemaakt door de senioren-community en in ruim 250 uur tijd gezamenlijk gecreëerd voor de stad Maastricht.

‘Maastricht in wijken’ is een plattegrond van de stad uitgevoerd in meerdere disciplines en kent meerdere standpunten. Zo zijn er herkenbare elementen uit wijken als Malberg en Wittevrouwenveld geborduurd, zijn er plattegrond geweven en zijn er huisjes gebreid die het diverse en kleurrijke karakter door hun eigen bewoners.